Організація системи залікової роботи з історії України для учнів 10-х класів із заочною формою навчання у вечірній школі



Організація системи залікової роботи з історії України для учнів
10-х класів із заочною формою навчання  у вечірній школі
                                                                            Соломін Сергій Володимирович, 

                                                                            учитель історії ХВШ № 37
Вивчення історії у вечірній школі має такі головні цілі:
Ø формування історичних знань, розвиток історичного мислення учнів, яке передбачає загальне розуміння історичного процесу в його різноманітності й суперечливості, здатність застосовувати історичні знання і набуті вміння;
Ø виховання в учнів особистісних рис громадянина України, загальнолюдських духовних ціннісних орієнтацій, сприйняття ідей гуманізму та демократизму, патріотизму і взаєморозуміння між народами на основі особистісного усвідомлення досвіду історії;
Ø підготовка учнів до свідомої активної участі в суспільному житті Української держави, усвідомлення її ролі та місця в Європі і світі, формування в них співвідповідальності за долю України, Європи та світу.
У ході здійснення навчального процесу, який має на меті досягнення згаданих цілей, слід враховувати, що процес викладання історії України у вечірній школі має певні особливості, обумовлені самою формою навчання. Повну загальну середню освіту учні отримують за триваліший термін навчання у порівнянні із звичайною загальноосвітньою школою (3 роки замість двох років). У школі в одному й тому ж класі навчаються учні з різним рівнем знань, умінь, навичок, можливостей, з різною тривалістю перерви в навчанні, соціальним статусом та навіть віком. Тижневе навантаження у 10-х класах складає 1 годину.
Отже, виникає нагальна необхідність наявності системи контролюючих завдань, що дозволять визначити рівень знань та умінь учнів з даної теми і оцінити їх.
Основними формами організації навчально-виховної роботи у класах із заочною формою навчання є групові консультації, факультативи та заліки. Заліки складаються всіма учнями заочних класів. Кількість заліків із предметів визначається Робочим навчальним планом школи.
Залік – це перевірка розуміння та засвоєння навчального матеріалу, здатності застосовувати набуті знання та вміння з історії України. Об’єктом залікового контролю знань є систематична, активна та успішна робота з самостійного опрацювання та виконання контрольних залікових завдань. Виконання залікової контрольної роботи є складовою частиною навчального процесу, активною формою самостійної роботи учнів. Мета залікової контрольної роботи полягає в закріпленні та поглибленні знань, набутих учнями на попередніх етапах вивчення історії України, вироблення вмінь самостійно працювати з навчальною, науковою літературою.

Система залікової роботи

заліку
Теми залікового розділу
Термін складання
заліку
Завдання із
підручника
1.
Тема 1. Україна у Першій світовій війні



Початок Першої світової війни

Тема 11, § 1-2

Воєнні дії на території України в 1915-1917 рр.

Тема 11, § 3

Назрівання економічної та політичної кризи в Російській та Австро-Угорській імперіях
листопад-грудень
Тема 12, § 1-3

Тема 2. Українська революція



Початок Української революції

Тема 13. § 1-3

І Універсал та проголошення автономії України

Тема 14, § 1-2

Загострення політичної, економічної та соціальної ситуації в Україні в липні-жовтні 1917 р.

Тема 15, § 1-3

ІІІ Універсал і проголошення Української Народної Республіки (УНР)

Тема 16, § 1

Війна радянської Росії з УНР

Тема 16, § 2

ІV Універсал. Проголошення незалежності УНР

Тема 16, § 3

Контрольна робота



2.
Тема 3. Україна в боротьбі за збереження державної незалежності



Вступ німецько-австрійських військ в Україну. Причини падіння Центральної Ради.

Тема 17, § 1-2

Внутрішня та зовнішня політика Української держави гетьмана П. Скоропадського
березень-квітень
Тема 17, § 3-4

Створення Директорії та її політичний курс. Трудовий конгрес. Отаманщина

Тема 18, § 1-2

Воєнні дії проти Радянської Росії. Розклад армії УНР. Причини поразки Директорії.

Тема 18, § 3-5

Проголошення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР). Злука УНР та ЗУНР

Тема 19, § 1-2

Польсько-український конфлікт. Створення Української Галицької армії. Причини поразки ЗУНР

Тема 19, § 3-4

Політика радянського уряду в Україні у 1919 р.

Тема 20, § 1-2

Денікінський режим. Контрнаступ радянських військ і поразка денікінців

Тема 20, § 3-4

Україна на початку 1920 р.

Тема 21, § 1-2

Варшавська угода між УНР та Польщею. Радянсько-польська війна і Україна

Тема 21, § 3-4

Розгром військ Врангеля і махновського руху

Тема 22, § 1-3

Розвиток культури України в 1917-1920 рр.

Тема 23, § 1-3

Наш край у 1917-1920 рр.

Тема 27-28

Контрольна робота



Підручник:
Гупан Н.М. Історія України: 10 кл. Рівень стандарту. Академічний рівень / Н.М. Гупан, О.І. Пометун, Г.О. Фрейман. – К.: Видавничий дім “Світ знань”, 2011. – 288 с.

Завдання для самоперевірки

1.     Якими були плани країн Троїстого союзу і Антанти щодо України?
2.     Як поставилися до війни політичні сили й населення Наддніпрянщини та західноукраїнських  земель?
3.     Які основні воєнні події розгорнулись на території України в 1914-1916 рр.?
4.     Охарактеризуйте політику російського та австро-угорського урядів на західноукраїнських землях під час Першої світової війни.
5.     У чому проявилась економічна та політична криза на українських землях під час Першої світової війни?
6.     Як змінювалося ставлення українського населення до війни протягом 1914-1917 рр.?
7.     Укажіть процеси, що характеризували розвиток українського національного руху в 1915-1916 рр.
8.     Назвіть причини Української революції. Проілюструйте кожну з них фактами.
9.     Якими подіями почалась Українська революція?
10.               Коли утворилася Українська Центральна Рада (УЦР)? Охарактеризуйте її політичну програму.
11.               Чи погоджуєтесь Ви з думкою, що за своїм характером Українська революція була національно-демократичною?
12.               Які основні ідеї було відображено у Першому універсалі УЦР?
13.               Охарактеризуйте зміст Другого універсалу УЦР.
14.               Яким було економічне та соціальне становище українського населення в липні-жовтні 1917 р.?
15.               Чому був прийнятий і які положення містив Третій універсал УЦР?
16.               Охарактеризуйте причини та перебіг подій збройного конфлікту між Радянською Росією та Українською Народною Республікою у грудні 1917-січні 1918 рр.
17.               Коли та за яких обставин проголошено радянську владу в Харкові?
18.               Охарактеризуйте зміст Четвертого універсалу УЦР.
19.               Коли і на яких умовах було підписано мирний договір у Брест-Литовському між представниками УЦР та країн Четверного союзу?
20.               Назвіть причини падіння УЦР.
21.               Яким був склад уряду гетьмана П. Скоропадського та інтереси яких верств  він відображав?
22.               Якими були основні напрями внутрішньої та зовнішньої політики Української держави за часів правління гетьмана П. Скоропадського?
23.               Коли та за яких обставин було утворено Директорію УНР?
24.               Якими були основні напрями внутрішньої та зовнішньої політики Директорії?
25.               Що таке отаманщина?
26.               Назвіть причини поразки Директорії.
27.               Коли, де і в яких умовах було проголошено Західноукраїнську Народну Республіку (ЗУНР)?
28.               Які історичні події називають Злукою УНР та ЗУНР?
29.               Охарактеризуйте причини та перебіг подій українсько-польського конфлікту.
30.               Коли та чому було створено Українську Галицьку армію?
31.               Як було сформовано більшовицький режим в Україні в 1919 р.? Назвіть його основні риси.
32.               Коли та як розгорнувся наступ білогвардійських військ на території України в 1919 р.?
33.               Охарактеризуйте режим, встановлений А. Денікіним на захоплених територіях.
34.               Яким чином більшовики перемогли денікінські війська?
35.               Охарактеризуйте радянську політику воєнного комунізму в економіці та суспільному житті.
36.               Назвіть причини та визначте підсумки радянсько-польської війни 1920 р.
37.               Коли та за яких обставин укладено Варшавську угоду? Дайте політичну оцінку її змісту.
38.               Як і коли розгорнувся наступ військ Врангеля?
39.               Коли і яким чином війська врангелівців було розгромлено?
40.               Чому радянська влада знищила махновський рух?
41.               Які державотворчі процеси відбулися в Україні протягом 1917-1921 рр.?
42.               Якими були, на Ваш погляд, основні причини поразки національно-визвольного руху українського народу?
43.               Які основні чинники обумовлювали розвиток культури періоду Української революції та боротьби України за збереження державної незалежності?
44.               Охарактеризуйте основні напрями розвитку культури в 1917-1921 рр.


Зразки контрольних робіт з “Історії України” для учнів 10-х класів


Залік №1
Теми: “Україна в Першій світовій війні”, “Українська революція”

І варіант

І рівень:
Завдання 1-3 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один є правильним.

1. Українські землі напередодні Першої світової війни перебували під владою
а) Німеччини та Росії;
б) Румунії, Німеччини та Росії;                                                              1 бал
в) Росії та Австро-Угорщини;
г) Австро-Угорщини, Німеччини та Росії.

2. Головна українська рада виникла:
а) 20 липня 1914 р.;
б) 1 серпня 1914 р.;                                                                                1 бал
в) 1 березня 1915 р.;
г) 9 травня 1916 р.

3. На яких українських територіях розгорнулись основні воєнні дії 1914 р.:
а) Галичина;
б) Слобожанщина;                                                                                  1 бал
в) Поділля;
г) Полтавщина.

ІІ рівень


4. Установіть послідовність подій (1914-1918 рр.):
а) бій під Крутами;
б) проголошення Третього Універсал Української Центральної Ради;        1 бал
в) проголошення з’їздом рад у Харкові радянської влади в Україні;
г) утворення Головної української ради.

5. Встановіть відповідність між поняттями, що відображають події часів Української революції 1917-1918 рр., та їх змістом:                             1 бал
1. Генеральний секретаріат
А. Перший радянський уряд України, створений в грудні 1917 р. на з’їзді рад у м. Харкові
2.  Народний секретаріат
Б. Представницький орган (парламент), створений у березні 1917 р. українськими політичними партіями
3.  Українська Центральна рада
В. Перший український уряд, вищий розпорядницький орган державної влади в Україні з червня 1917 р. до січня 1918 р.
4.  Український національний конгрес
Г. Організація, створена представниками українських політичних партій Галичини, головною метою якої був захист інтересів українського населення Австро-Угорщини в умовах Першої світової війни

Д. Перший представницький форум українського національного руху, що відбувся в у Києві в квітні 1917 р. та висунув вимогу надання Україні автономії

6. Укажіть основні положення ІІІ Універсалу Української Центральної ради. Завдання 6 має 7 варіантів відповіді, з яких лише 3 є правильними:           1 бал
а) проголошення автономії України ;
б) проголошення Української Народної Республіки (УНР) у складі федеративної Росії;
в) запровадження кріпацтва в Україні;
г) скасування права власності на поміщицькі, удільні, монастирські, кабінетні, церковні та інші землі нетрудових господарств;
д) проголошення УНР самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою;
е) запровадження 8-годинного робочого дня;
є) приєднання України до СРСР.

ІІІ рівень


7. Дайте визначення поняттю “національно-демократична революція”.          1 бал
8. Охарактеризуйте ставлення західноукраїнських політичних партій до Першої світової війни.                                                                                              2 бали

ІV рівень

9. Визначте здобутки та прорахунки Української Центральної Ради в державотворчому процесі та соціальній політиці. У чому полягає історичне значення її діяльності?                                                                                   3 бали

ІІ варіант


І рівень:
Завдання 1-3 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один є правильним.

1. Союз визволення України (СВУ) під час війни проводив активну діяльність серед:
а) російських військ;                                                                               1 бал
б) українських соціал-демократів;
в) українських солдат, які потрапили в полон із частин російської армії;
г) українських солдат, які потрапили в полон із частин австро-угорської армії.

2. Визначте, назву якої організації пропущено в тексті: “З початком Першої світової війни відродженням української держави активно опікувалась організація - ...         , створена у Львові”:
а) Головна українська рада;
б) Товариство українських поступовців;                                                        1 бал
в) Українська народна партія;
г) Українська соціал-демократична робітнича партія.

3. Військами якої держави було захоплено Галичину в результаті воєнних дій 1914 р.?
а) Австро-Угорщини;
б) Росії;                                                                                                    1 бал
в) Німеччини;
г) Польщі.

ІІ рівень


4. Встановіть послідовність подій 1917 р.:
а) проведення Українського національного конгресу;                                  1 бал
б) проголошення ІІ Універсалу Української Центральної ради;
в) проголошення Української Народної Республіки (УНР);
г) оголошення Раднаркомом Росії ультиматуму Українській Центральній раді.

5. Встановіть відповідність між іменами історичних діячів часів Української революції 1917-1918 рр. та їх стислими характеристиками:              1 бал
1. Михайло Грушевський
А. Член Української Центральної Ради, голова Українського Військового Генерального комітету, генеральний секретар військових справ
2. Симон Петлюра
Б. Видатний історик, автор “Історії України-Русі”, очільник Наукового товариства ім. Т. Шевченка, голова Української Центральної Ради
3. Микола Міхновський
В. Письменник та громадсько-політичний діяч, один з організаторів Української Центральної ради, перший голова Генерального секретаріату Української Центральної ради
4. Володимир Винниченко
Г. Лідер самостійників, ініціатор створення українського національного війська. За його участі створено Перший Український козачий полк імені гетьмана Б. Хмельницького

Д. Літературознавець та громадсько-політичний діяч. Заступник голови Української Центральної Ради. Генеральний секретар міжнаціональних справ.

6. Укажіть основні положення ІІ Універсалу Української Центральної ради. Завдання 6 має 7 варіантів відповіді, з яких лише 3 є правильними:            1 бал
а) проголошення автономії України;
б) проголошення Української Народної Республіки (УНР) у складі федеративної Росії;
в) запровадження кріпацтва в Україні;
г) відмова від самочинного проголошення автономії України до Всеросійських установчих зборів;
д) поповнення УЦР представниками національних меншин;
е) затвердження складу Генерального Секретаріату Тимчасовим урядом;
є) проголошення незалежності України.

ІІІ рівень


7. Дайте визначення поняттю “Українська Народна Республіка”                 1 бал
8. Охарактеризуйте ставлення політичних партій Наддніпрянщини до Першої світової війни.                                                                                              2 бали

ІV рівень

9. Як Ви вважаєте, чи була Перша світова війна неминучою? Які аргументи Ви можете навести для підтвердження своєї точки зору? У чому полягала сутність “українського питання”?                                                                    3 бали


Залік №2

Тема: “Україна в боротьбі за збереження державної незалежності”

І варіант


І рівень:
Завдання 1-3 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один є правильним.

1. Брест-Литовський мирний договір між УНР та країнами Четверного союзу було підписано
а) 2(15) грудня 1917 р.;                                                                                   1 бал
б) 28 грудня 1917 р.;
в) 27 січня (9 лютого) 1918 р.;
г) 3(15) березня 1918 р.

2. Держава гетьмана П. Скоропадського мала назву:
а) Українська держава;                                                                                    1 бал
б) Українська Народна Республіка;
в) Українська республіка;
г) Гетьманат.

3. Директорію було утворено:
а) 14 листопада 1918 р.;                                                                         1 бал
б) 14 грудня 1918 р.;
в) 23 січня 1919 р.;
г) 23 лютого 1919 р.

ІІ рівень

4. Встановіть послідовність подій 1918-1919 рр.:                                1 бал
а) проголошення П. Скоропадського гетьманом України;
б) створення Директорії УНР;
в) підписання Брестського миру УНР з державами Четверного союзу;
г) проголошення Акта злуки УНР та ЗУНР.

5. Встановіть відповідність між іменами історичних діячів та їхніми стислими характеристиками:                                                                                  1 бал
1. Християн Раковський
А. Провідник повсталого революційного селянства Півдня України в роки революції та громадянської війни
2. Нестор Махно
Б. У січні 1919 р. очолив український радянський уряд. Вимагав від більшовицького центру “реального” суверенітету УСРР, виступав проти плану “автономізації” республік
3. Юрій Тютюнник
В. Перший голова Генерального секретаріату Української Центральної Ради (УЦР), обстоював “радянську платформу”, виступаючи за союз із більшовицькою Росією проти Антанти
4. Євген Петрушевич
Г. Член УЦР, восени 1917. р. організував у Звенигороді Кіш вільного козацтва, очільник Другого “Зимового походу” армії УНР

Д. Український громадсько-політичний діяч, Президент Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР)

6. Які з указаних подій відбулися в Україні у 1919 р.? Завдання 6 має 7 варіантів відповіді, з яких лише 3 є правильними:                                                        1 бал
а) “Чортківська офензива”;
б) ухвалення Конституції УСРР;
в) створення комнезамів;
г) ухвалення Конституції УНР;
д) Другий Зимовий похід армії УНР;
е) радянсько-польська війна;
є) Столипінська аграрна реформа.


ІІІ рівень


7. Дайте визначення поняттю “продовольча розкладка”.                    1 бал
8. Якими були, на Ваш погляд, основні причини поразки національно-визвольних змагань українського народу?                                                              2 бали

ІV рівень

9. Порівняйте Українську Центральну Раду, Гетьманат Скоропадського і Директорію за допомоги таблиці за такими критеріями: назва, органи влади, термін перебування при владі, соціальна підтримка, основні напрями внутрішньої та зовнішньої політики, реальні політичні заходи та кроки. Зробіть необхідні, на Ваш погляд, висновки з аналізу.                                                              3 бали

ІІ варіант


І рівень:
Завдання 1-3 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один є правильним.

1. Причиною конфлікту УЦР з німецько-австрійською адміністрацією була:
а) демократична політика УЦР;                                                             1 бал
б) відмова виконувати економічні зобов’язання щодо союзників;
в) втручання німецько-австрійської адміністрації у внутрішні справи УНР;
г) співпраця УЦР з більшовиками.

2. Режим П. Скоропадського спирався на:
а) робітників;                                                                                          1 бал
б) селян;
в) заможні верстви населення, насамперед, поміщиків;
г) російських більшовиків.

3. Хто з перелічених діячів був головою Директорії?

а) В. Винниченко;                                                                                   1 бал
б) М. Грушевський;
в) В. Чеховський;
г) Н. Махно.

ІІ рівень


4. Встановіть послідовність подій 1917-1919 рр:                        1 бал
а) проголошення Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР);
б) підписання мирного договору між РСФРР, УСРР і Польщею в Ризі;
в) утворення Української Центральної Ради;
г) проголошення Акта злуки УНР і ЗУНР.

5. Встановіть відповідність між іменами історичних діячів та їхніми стислими характеристиками:                                                                        1 бал
1. Володимир Винниченко
А. Вийшов з УСДРП і обійняв посаду голови Директорії УНР
2. Симон Петлюра
Б. Перебував з візитом у Берліні, де мав офіційні зустрічі з кайзером Вільгельмом ІІ
3. Євген Петрушевич
В. Обстоював “радянську платформу”, виступав за союз з більшовицькою Росією проти Антанти
4. Павло Скоропадський
Г. Президент Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР)

Д. Голова Головної української ради, створеної у Львові з представників трьох західноукраїнських політичних партій

6. У яких твердженнях йдеться про досягнення Гетьманату П. Скоропадського в національно-культурній політиці?                                                        1 бал
а) створення мобільних засобів політичної агітації – агітпоїздів, агітмайданчиків,
агітпароплавів;
б) відкриття нових українських університетів у Києві і Кам’янець-Подільському;
в) створення в Київському, Харківському, Одеському університетах кафедр української мови, літератури, історії та права;
г) реорганізація всіх типів шкіл у єдину загальноосвітню трудову семирічну школу;
д) ухвалення закону про обов’язкове вивчення української мови і літератури, історії та географії України;
е) знесення пам’ятників, споруджених царям та їхнім слугам;
є) закриття українських шкіл та вищих навчальних закладів.

ІІІ рівень


7. Дайте визначення поняттю “воєнний комунізм”                               1 бал
8. Які основні чинники обумовлювали розвиток культури періоду Української революції та боротьби України за збереження державної незалежності?  2 бали

ІV рівень

9. Складіть політичний портрет С. Петлюри. Чи вважаєте Ви, що він зробив значний внесок у боротьбу за державність в Україні в 1917-1921 рр.? Поясніть свою думку.                                                                                        3 бали


Література:
1.     Боханов К.О. Професійний довідник вчителя історії. – Х.: Вид. група “Основа”, 2012. – 239 с.
2.     Власов В.С. Історія України: типові тестові завдання / В.С. Власов. – К.: Літера ЛТД, 2014. – 128 с.
3.     Власов В.С. Історія України: комплексне видання / В.С. Власов, С.В. Кульчицький. – К.: Літера ЛТД, 2013. – 336 с.
4.     Гупан Н.М. Історія України: 10 кл. Рівень стандарту. Академічний рівень / Н.М. Гупан, О.І. Пометун, Г.О. Фрейман. – К.: Видавничий дім “Світ знань”, 2011. – 288 с.
5.     Пометун О.І. Історія України: Збірник тестових завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання / О.І. Пометун, В.С. Власов, Г.О. Фрейман. – К.: Генеза, 2009. – 144 с.
6.     Програми з філологічних і соціально-гуманітарних дисциплін для вечірніх (змінних) загальноосвітніх навчальних закладів: 6-12 кл. / Міністерство освіти і науки України. – К.: Пед. преса, 2006. – 480 с.

Комментариев нет:

Отправить комментарий